Isnin, 16 Jun 2014

TIPS | Suplemen VITAMIN E sebabkan KANSER..Solusinya?

VITAMIN E.

Vitamin E adalah vitamin larut lemak yang mempunyai sifat antioksidan. Vitamin E wujud dalam lapan bentuk yang berbeza iaitu alpha, beta, gamma, dan delta tocoferol; dan alfa, beta, gamma, dan delta-tocotrienol. Alpha-tocoferol adalah bentuk yang paling aktif pada manusia.

Namun AWAS!

Suplemen vitamin E boleh menyebabkan kanser!
KANSER?
Sebab itu dalam pemilihan VITAMIN E yang berlambak-lambak dipasaran kita seharusnya mengetahui faktor-faktor untu memilih yang TEPAT & SELAMAT.

Credit : MamaFaiz.com

TIPS MEMILIH VITAMIN E

1. Pilih Vitamin E  dari sumber semulajadi

Vitamin E boleh didapati dalam bentuk semula jadi atau buatan manusia. Bentuk-bentuk semula jadi biasanya dilabelkan dengan huruf "d" (contohnya, d-gamma tokoferol) manakala bentuk sintetik dilabel "dl" (contohnya, dl-alpha-tokoferol).
Sumber semulajadi adalah lebih baik kerana ia lebih mudah diserap oleh badan berbanding sumber kimia/tiruan

2. Cari perkataan mixed tocopherol dalam label

Bentuk vitamin tidak mempunyai kesan yang sama. Sebagai contoh Gamma tokoferol meningkatkan aktiviti protein manakala alfa tokoferol merendahkan ia.

Menurut penyelidikan baru yang diterbitkan dalam jurnal Penyelidikan pernafasan, mendapati bahawa satu bentuk vitamin dipanggil gamma tokoferol dari jagung, minyak canola dan kacang soya yang dikaitkan dengan fungsi paru-paru yang lemah di kalangan orang dewasa.

Satu lagi bentuk vitamin yang lebih biasanya ditemui dalam minyak zaitun dan bunga matahari yang dipanggil alfa tokoferol mempunyai kesan yang baik terhadap paru-paru.

3. Pilih Vitamin E yang berserta selenium

Vitamin E sahaja tidak sempurna tanpa selenium.
Pengambilan vitamin E perlulah lengkap dengan selenium untuk mendapat kesan pengambilan yang optimum manakala tanpa selenium ia boleh bertindak sebagai toksik dalam jangka panjang kerana ia tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik.

Selenium bekerja bersama-sama dengan Vitamin E yang terletak di dalam selaput sel untuk mempertahankan sel dan tisu badan kita daripada dimusnahkan.

TIPS TAMBAHAN

Penyimpanan dan Pemprosesan

Makanan yang mengandungi vitamin E termasuk telur, bijirin diperkaya, buah-buahan, sayur-sayuran berdaun hijau (seperti bayam), daging, kacang, minyak kacang, ayam, minyak sayur-sayuran (jagung, kapas, safflower, kacang soya, bunga matahari), minyak argan, minyak zaitun dan bijirin penuh.

Vitamin E dalam makanan termusnah perlahan-lahan dari masa ke masa. Sebagai contoh, pada suhu bilik, tepung gandum kehilangan kira-kira satu pertiga daripada vitamin E pada tempoh penyimpanan hampir satu tahun.

Begitu juga, minyak zaitun disimpan dalam botol tertutup akan kehilangan kira-kira 20-30% daripada vitamin E pada tempoh enam bulan penyimpanan. Membiarkan botol terbuka menyebabkan semua vitamin E akan hilang selepas tiga atau empat bulan.

Vitamin E juga boleh termusnah dengan memasak pada haba yang tinggi. Sebagai contoh, minyak masak zaitun pada 172 ° C akan membawa kepada kemusnahan vitamin E.

Sifat halus vitamin E dan larut lemak adalah sebab-sebab untuk mengelakkan pemanasan minyak ini.
Maka memilih sumber Vitamin E dari jenis makanan tambahan adalah penting bagi memastikan vitamin E diperolehi dengan baik.

[Credit : Mama Faiz, cooks.ndtv, whfoods]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

The bittersweet to remember..
Tq :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular