Khamis, 12 Jun 2014

The Croods | Perubahan adalah tidak baik vs Terus Melangkah ke Hadapan

Salam~

Sape dah tengok the croods? Movie tahun lepas hehe. Sejak duk layan ANS duk ulang tayang cite frozen, the crood, meetball apa ntah, smurf, madagascar, despicable me dan macam2 sampai dah ingat jalan citenya haa..dah siap tau moral of the story hehe.

So saya nak kupas moral of the story cite the croods. Sangat best!

-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-

The Croods memulakan perjalanan seumur hidup apabila gua yang sentiasa melindungi mereka daripada bahaya dimusnahkan. Perjalanan di persekitaran yang menakjubkan,  menjumpai suatu dunia baru yang luar biasa penuh dengan makhluk hebat dan pandangan mereka berubah selama-lamanya.

Perubahan adalah tidak baik vs Terus Melangkah ke Hadapan

The Croods menceritakan dua falsafah yang sangat berbeza dalam kehidupan. Grug, bapa yang percaya "Ketakutan adalah baik, Perubahan yang tidak baik" . Peraturan utama Grug dalam kehidupan ialah "tidak pernah meninggalkan gua".

Anak perempuan remaja yang memberontak, Eep pula ingin tahu kehidupan semula jadi dan mahu meneroka dunia di luar gua. Eep tidak mempercayai falsafah ayahnya iaitu "tidak pernah takut".

Dalam salah satu pengembaraan di luar gua, Eep bertemu Guy, seorang budak remaja menawan yang memberi amaran akhir dunia dan bahawa keluarga mesti meninggalkan gua itu dan sampai ke tempat yang lebih tinggi untuk terus hidup. Falsafah Guy ini ialah "terus bergerak ke hadapan".


Thunk, adik Eep pula percaya pada teori ayahnua pada kehidupan dan menyatakan "Saya tidak akan berbuat apa-apa yang baru atau berbeza" .
Tetapi mereka perlu cepat belajar apabila gua telah musnah, mereka perlu meninggalkan keselamatan gua dan melakukan anjakan paradigma untuk kehidupan baru.

Walaupun falsafah Grug bahawa "baru sentiasa teruk, tidak pernah takut" , the Croods mengikuti pendekatan Guy untuk hidup dan "terus bergerak ke hadapan" . Dengan berbuat demikian, mereka mendapati bahawa kehidupan di luar keselamatan gua dipenuhi dengan keseronokan dan penuh cabaran. Guy berpesan kepada the croods berdasarkan kehidupan lalu mereka yang ketakutan "Jangan bersembunyi. Hidup. Ini tidak hidup".

Kita semua pernah melalui fasa di mana kita berada seperti Grug dan membenarkan takut untuk menentukan pilihan kita. Takut yang tidak diketahui yang memerangkap dalam hubungan yang tidak sihat, pekerjaan yang tidak selesai dan tidak menikmati kehidupan yang sepenuhnya.


Membuang "perubahan yang tidak baik" falsafah Grug dan menjadi lebih seperti Eep dan Guy: "terus bergerak ke hadapan".

-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-▪-

Jom lakukan anjakan paradigma dan keluar dari comfort zone kita!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

The bittersweet to remember..
Tq :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular