Rabu, 20 Jun 2012

Bercakap dengan anak

saLam~

duk beronline membaca myMetro. hehe
baca artikel Hindari guna bahasa pelat.
Menurut Jurulatih Profesional Keibubapaan Bertauliah dan penulis buku Ibu Kool Bapa Hebat, Jamilah Samian oleh kerana anak-anak amat mudah menyerap setiap perkataan yang keluar daripada mulut ibu bapa, adalah sangat penting ibu bapa berhati-hati dalam pengucapannya dan bercakap menggunakan perkataan yang baik dan penuh. 
“Jangan sangka anak kecil tidak memahami apa yang diperkatakan. Apabila anak berada di sisi tidak kira di rumah, ketika menonton televisyen, di meja makan, di dalam kereta bercakaplah sebanyak mungkin dengan mereka supaya minda mereka terbuka luas dan mampu menyerap sebanyak mungkin perkataan yang anda keluarkan,” katanya. 
haaa betul tu. jangan ajar anak cakap pelat.
dulu sy suka cakap ngan cipi pelat haha
tapi incik somi tanya nape cakap pelat..cakap betul la kuikui.
budak2 memang cepat tangkap apa kita cakap dan ajar.
cipi skang dah boleh ikut kalo perkataan yang senang.
cam bik = bibik
baby (anak patung dia haha)
dik = adik
juju = susu *yang ni pelik tibe2 juju*
nak
tam = maktam
yir = air

begitu jugak nak ajar cipi
bila nak mandi, makan, pakai baju mesti cakap ngan dia.
tyme mandi nak sabun tangan ke shampoo ke mesti cakap ''kita shampoo rambut k..''
tyme pakai baju lak ''pakai baju tangan kanan dulu then tangan kiri.. pakai seluar kaki kanan dulu pastu kaki kiri"
lama2 dia paham dan bila nak pakai baju contohnya.. cakap mana tangan kanan? dia akan hulur tangan kanan pastu kiri..
pakai kasut pon sama.
cakap setiap kali nak pakaikan kasut, lelama cipi boleh pakai kasut dengan betul.


so penting kita bercakap betul ngan budak kecil agar dia xpelat.
mayb xsemua perkataan dia boleh ikut dan akan sebut pelat tapi sekurangnya pelat tu sikit je dia sebut dan bila da 3 4 tahun mayb da xde pelat tu ;o)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

The bittersweet to remember..
Tq :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular