Selasa, 20 September 2011

Cipi dan buburnya

.

saLam~

da lama niat di hati nk bercerita pasal cipi makan tp asyik terbantut je. ala2 bizi yang buat2 bizi je haha. fya 1st solid food adalah avocado seperti entry ini fya suda makan. cewahh. pastu tukar2 buah yg cipi dh boleh makan.

pastu bagi cipi nestum. haha malas tol mama fya! tyme duk ngan bibik mmg sy xberapa nk yakin soh dia buat bubur n bagi cipi makan. so tu sy sediakan nestum je. bila malam baru buat bubur. tp kadang2 jela sbb cipi kul 8 sure da katup mata. tyme bibik cabut larik tu sebenarnya sy da ckp nk ajar dia buat bubur tp xsempat ekeke. cipi pon bila makan ngan sy mmg 2 3 sudu je sbb sy ajar dia makan sambil riba @ duk lam walker. mmg dia xnak sbb bibik tu duk bagi dia makan sambil baring *cam sy cite sebelum2 ni* tu yg cipi xnak je makan.

cipi start nk makan balik tyme raya. tyme tu duk kat ganu. pagi tu cipi bangun n abg ngah tgh breakfast. so sy pon ameks sket makanan abg ngah n suap cipi. ehhhh dia kemain makan n nak lagi. org ganu panggil koleh lemak. haha xtau le apa nama glemer kueh tu haha. pastu sy buat bubur + sup tulang. haha bygkan sup tulang tu ada rempah n garam. maunye cipi duk berak je esoknya. so maknanya cipi nk makan bila bubur dia ada rasa. then bila balik sini, tyme tu wawa ada n dia bagi bubur irsyad kat cipi. n cipi makan!. ewahhh cipi ni saje je kan.. ngan mama makan kemain sikit sbb bubur cipi xde garam haha. sejak tula sy masak bubur cipi taruk garam sket. buat masa skang sy buat bubur + kentang + carrot/brocoli + ayam. so cipi pon makan la jugak walau pun xabes 1 mangkuk.

dulu tyme awal2 nk bagi cipi makan, sy duk kemaruk nak beli blender avent tu. tp bila pk2 balik kalo beli tu pon kalo masak sikit je cam xberbaloi nk blend. so, kebetulan sy ada beli mini blender yg manual punyer. beli ni sbb senang bila nak masak xyah blend bwg guna blender yg besar gedabak. bila nk kuarkan susah duk melekat kat pengisar je pastu dh le sikit je. so, sy beli lagi 1 n guna la benda alah tu je nk blend makanan cipi. biasanya cam ayam, carrot, kentang n brocoli sy steam dulu guna rice cooker. rice cooker *adiah kawen hehe* sy ni leh guna tuk steam skali. pastu baru sy masuk lam bubur cipi. skang sy masuk je sume lam periuk sbb xsempat pagi2 nk buat. haha. kalo buat malam kang sakit perot lak cipi :p. bila da siap baru masuk slow cooker. org len trus je guna slow cooker tp sy x ye. sbb mmg slow haha.

nak gak tepek gambar alatan tuk buat bubur cipi ekeke :p
rice cooker cum steamer
slow cooker

manual mini blender



piEcE of mE~

2 ulasan:

  1. mesti sedap kan sebab dlm bbur ada ayam n sayur etc.. :)

    BalasPadam
  2. Lady lof leisure~

    Hehe aah best sampai mama dia pon sebok makan ekeke

    BalasPadam

The bittersweet to remember..
Tq :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular