Sabtu, 20 Ogos 2011

bila bengang:maid

saLam~

huh pepagi dh bikin panas! sesapa rasa xpatut ada entry ni di bulan pose ni silalah p lawat blog len. n entry kali ni nk guna AKU. best sket kalo guna aku kot tyme marah2 ni.

pepagi bibik fya dh buat aku marah. bukan kali ni la dh banyak kali. tp aku pendam je sbb xnk gaduh2 n nnt sian fya jadik mangsa. yg aku pelik org len semua puji dia melambung2 pandai buat keje bbanding bibik mama tu. yela kat sana mmg dia tunjuk rajin! yg dengan aku ni sbg majikan dia, dia wat sambil lewa. smpai setiap masa nk suruh baru buat.

memang dia ni pandai jaga budak tp masih byk benda org yg xnampak. yela setakat dukung fya x bagi nanges. ok la kan? tp bab2 kebersihan? sampai bkurap anak aku! mula2 dh kantoi mandi kan fya xbasuh dulu kencing fya tp terus masuk lam bath tub. Ya Allah.. x ke kotor air tu p buat basuh badan basuh kepala. sampai badan fya nek gatal2. aku ty nape xbasuh dulu.. dia leh jwab dh basuh. sedangkan aku duk tgk dari belakang dia. pastu aku saja soh dia mandikan nk tgk cane dia mandikan. dia xpasan aku kat belakang. n mmg sah dia x basuh dulu terus masuk lam tub. aku kemain marah dia boleh buat dek je. byk alasan dia bagi. tu bab kebersihan.. kalo bab jaga.. bila bagi makan still nk soh fya tdo. budak tu dh besau aku soh la ajar makan duduk lak. xkan nk bagi baring je. patut le selama ni aku bagi bila fya lam walker tp fya xnak sgt. bila aku soh kemain dia byk alasan yg makin aku membara. 2 3 hari lepas aku tegur dia nape bekas susu n nestum fya xtutup rapat. dia leh jawab dila yang suka men. aku ckp letak la tempat len yg tinggi. dia jawab dila boleh panjat gak. apa bodoh sgt yg nak guna dila jadik alasan.bekas susu fya tu kalo pepagi aku x p amek xsah. bila aku tegur nape susah sgt nk p anto baru la nk anto malam2. bila sterilize botol aku ckp trus angkat n bilas. tp xpenah berbilas. trus je sangkut kat rak botol. xtau le nape yg susah sgt nk ikut ckp aku. ada 1 pagi tu dia tdokan fya sambil bersms senyum2 lagi. aku tgk bantal tutup muka fya. aku tanyala nape tutup ngan bantal. dia leh jawab fya yg tutup sdr. apa la bodoh sgt dh fya tutup angkat la balik bantal tu. kalo lemas anak aku sape nk tanggung??

k tu fya punya hal..ni rumah lak. awal2 aku dh siap buat keje apa yg dia kena buat. tp still xbuat. semalam aku buat mee kat umah aku. dia xde nya nk dtg tgk dh basuh belom. pastu bekas2 aku dh siap ckp belah sini letak periuk belanga belah 1 lagi letak la brg2 buat kueh. hari tu aku buat cookies aku tgk dia men sumbat je kat tmpat tu smpai berterabur mold coklat. pastu balik keje tgk loyang bakar cookies tu dia letak atas meja kat luar je. aku ty nape x simpan. dia jawab xde tmpat. tempat yg sepatutnya tu aku tgk kemain bsepah2 langsung dia x kemas. mmg le xde tmpat kalo yg kat dalam tu pon ko x kemas. dia jawab dia tgk dh sepah2. ada ke jawab cam gitu? xke bodoh jawapan tu? dh tu kalo sepah2 ko nk biarkan je ke? kalo beli pape je cam milo @ nestum 3 in 1 tu duk kat luar.. sampai sudah duk kat luar. xtau nk susun elok2 kat tempatnya. xkan hari2 aku nk ckp nk buat apa nk letak kat mana. nk kemas umah aku duduk tu kecik je..apa yg susah sgt. brg2 menan fya pon sama. kalo ada kat luar tu xkan nk masuk lam kotak menan. bior je duk situ. kalo rajin sgt dia taruk atas buaian. adoiii. letih aku camni. bukan letih buat keje tu tp letih tgk pangai ko bibik oiii. aku bukan berkira sgt nk buat tp bila aku dh bayar gaji ko tp aku gak yg nk kena buat balik.. bek gaji ko tu bagi aku je.

3 4 hari lepas aku dpt tau yg dia nk ikut kak bilah n abg amir p johor sbb dia tingin nk jumpa ayah dia kat sana. siap nk ganti ngan bik ida lagi. bayangkan aku ni majikan dia tp dia leh buat keputusan sdr tanpa bagitau aku. hal ni aku still xtanya dia. tunggula sampai masanya aku sound. dulu dh jadik skali.. memandai ajak adik laki dia dtg tp xbitau aku pon. trus soh baba p amek. ade ke patut. 2 hari lepas lak aku dpt tau yg dia ni xde la rajin sgt. kalo soh wat keje buat2 jaga fya. padahal fya dh tdo dia ayun rocker tu kemain lagi sambil tdo. yg ni dh lama aku tgk n tegur. tp still x jalan. kalo tepon tu duk genggam je. bgayut setiap masa. dr awal lagi dh tegur. tp still gak duk bgayut. tgh buai fya bgayut. tgh potong kuey bgayut..tgh iron baju bersms. adoiii tekanan aku camni. bibik org len malas ko pandai sound. n rupenye2 baru aku tau dia jaga fya gilir2. ritu dia tdo n bik susi yg jaga fya. bila tanya dia jawab gilir2 jaga fya. hallooooo aku byr ko soh jaga fya yg ko pass kat org len jaga fya pesal?

aku dh lama bsabar ni. jgn bagi aku maki lak ko. aku ni mmg senyap je. kang skali aku bagi nyesal seumur hidup! apa ko nak aku bagi. nk beli itu beli ini aku bagi. nak duit anto kampung pun aku bagi even gaji ko xde lagi sbb kena potong lagi. tp nape yg ko bg hasil yg langsung xde makna? sampaikan bila ckp kat incik somi, kekadang dia melenting gak bila bab fya.. tp kitorg pk xpelah asalkan dia jaga fya elok2 tyme kitorang p keje cukup la. sampai tahap tu laki aku bertolak ansur. apa la aku patut buat lagi? kang aku ckp nk benti keje jaga fya macam2 lak jadinya. haihhhh.


piEcE of mE~

1 ulasan:

  1. fatin, kalau bawak laki balik tu memang susah sangat la. my aunty's maid bawak laki kata husband dia. turns out itu bukan husband dia pun. tak pasal kita tanggung dosa dia sebab tolong bagi port. sigh.

    btw, aritu pn maid hana pun lari.

    BalasPadam

The bittersweet to remember..
Tq :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular