Ahad, 28 November 2010

owh air kelapa muda

saLam~

2 hari lepas tetiba tingin nk minum air kelapa. aku xsuka air kelapa sbnrnya. tyme mengandung ni pon boleh kire sebelah tangan je bape kali minum. kalo x silap 1st minum tyme perot xnampak lagik. adik ipar aku jiha  yg buatkan n soh aku minum. siap letak kurma lagik. best sungguh jiha nih :) kali ke 2 tyme balik bpose kat ganu. tyme tu lam 7mgu kot. dedi yg soh minum so minum la amek hati. hehe. kali ke 3 kalo xsilap mgu lepas kot tyme balik dr ziarah tokma meninggal. soh incik somi singgah kat uniten tu. tp hampeh je. xrasa pape sbb dh campor ais n air gula. semalam balik dr ofis konon2 nk p d mines sbb nk tukar modem rosak. tp patah balik sbb penuh yg amat kat sana. pastu soh la incik somi singgah belikan air kelapa tp malas nk tgu kat traffic lite yg pjg bjela, trus soh incik somi uturn je n lalu jalan kg sbb mata dh bpinar. huhu. balik je trus melepek atas katil.

tgh syok2 tdo incik somi soh bangun minum air kelapa. aduyaiii.. org ckp tgu ptg la baru amek. padahal kat umah tu ada je pokok kelapa. haha. tu yg tetiba incik somi bsemangat p amek buah kelapa tuh. so minum le secara paksa rela. ekeke. aku ingat dia amek sebiji 2 je rope2nye byk le jgk. ptg tu minum lagi tp sket jela. kang kembong plak perot yg dh kembong nih haha. thanx incik somi. ai lap u lah. :)

haha. ini gambar je ada. xsempat nk amek gambar sbb waktu kejadian ai xdo

khasiat kelapa muda bagi ibu mengandung *nk share jugak walau sume ibu mengandung pasti tau ;o)*

sumber: http://majalahkesehatan.com/5-khasiat-air-kelapa-muda-bagi-ibu-hamil/

Di kalangan masyarakat, ada tradisi turun-temurun yang menyarankan ibu hamil agar memperbanyak minum air kelapa muda, terutama dari kelapa hijau. Konon katanya bila rajin minum air kelapa muda– terutama di trimester ketiga kehamilan–maka air ketuban akan bersih dan bayi yang dilahirkan juga bersih kulitnya, lebat rambutnya dan bening matanya.

Apakah betul demikian?

Sejauh ini belum ada penelitian yang secara ilmiah membuktikan kebenaran saran tersebut. Namun, air kelapa muda memang mengandung berbagai zat yang bermanfaat bagi ibu hamil. Zat-zat itulah yang barangkali secara tidak langsung membuat bayi menjadi lebih sehat sebagaimana disebutkan dalam saran tradisional itu.

1. Elektrolit Alami

Air kelapa muda kaya dengan kandungan elektrolit, klorida, kalsium, potasium, magnesium, sodium, dan riboflavin. Sebagai isotonik alami yang kaya mineral dan memiliki elektrolit sama dengan elektrolit tubuh, air kelapa muda sangat bermanfaat untuk rehidrasi dan memulihkan stamina tubuh.
Ibu hamil membutuhkan lebih banyak air dibandingkan orang lain. Dehidrasi selama kehamilan dapat menyebabkan berbagai komplikasi, termasuk sakit kepala, kram, edema dan bahkan kontraksi yang dapat menyebabkan persalinan prematur.

2. Diuretik Alami

Sebagai diuretik natural yang steril, air kelapa muda melancarkan air seni dan membantu membersihkan saluran kemih. Hal ini berkhasiat mengeluarkan zat-zat toksin dari tubuh dan mencegah infeksi saluran kemihyang juga cukup umum terjadi pada wanita hamil.

3. Antipenyakit

Air kelapa muda mengandung asam lauric, asam yang membantu melawan penyakit. Asam lauric yang terkandung dalam air kelapa sama dengan yang terdapat di air susu ibu dan memiliki karakteristik antijamur, antibakteri dan antivirus sehingga menjaga kesehatan ibu dan bayi dari virus seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteri klamidia dan heliokobater.

4. Membantu Pencernaan

Air kelapa juga dipercaya memperbaiki fungsi pencernaan. Selama kehamilan, plasenta memproduksi hormon progesteron yang memperlambat kontraksi otot lambung sehingga pencernaan pun melambat. Air kelapa dapat membantu meningkatkan kecepatan pencernaan.

5. Meningkatkan HDL

Air kelapa muda tidak mengandung lemak dan kolesterol, bahkan menurut riset dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam tubuh.



piEcE of mE~

2 ulasan:

  1. Mrs engineers~

    Hehe dh leh start minum tu bg bb bersih :)

    BalasPadam

The bittersweet to remember..
Tq :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular