Selasa, 14 Oktober 2008

3 penawar hati

salam...

3 penawar hati...tetiba rasa nk letak entry ni.. ;)


Suatu ktk seorg sahabat karib Rasulullah iaitu Ibnu Mas'ud ddtgi seorg lelaki yg kelihatan drundung duka nestapa..lelaki ini bkata kpd Ibnu Mas'ud...
"saudara,berikanlah padaku 1 nasihat yg dpt aku jdkan penawar utk jiwaku yg gelisah ini. Akhir2 ini jiwaku sts gelisah,fikiranku jg slalu kusut,makanku tidak kenyang,tidurku jg tidak lena."

Mdgr itu,Ibnu Mas'ud mblas..
"skiranya itula penyakit yg mnimpamu,hendaklah kamu bw hatimu mgunjungi 3 tmpat ini...
1.tmpat org mbaca alquran..sama ada kamu mbacanya @ kamu skadar mdgar org lain mbaca ayat suci.
2.majlis ilmu..yg dpt mengingatkn kamu kpd Allah swt.
3.carilah tmpt & waktu yg sesuai supaya kamu dpt beribadat kpd Allah dgn kushuk dan tulus ikhlas."

Kdgkala kita tidak tahu punca yg mbawa hati resah ttp sebenarnya itu krn hati ini tidak diisi dgn sbaik2nya..hati yg kosong maka mudahlah syaitan masuk myelinap..

Firman Allah swt.."jika engkau dhasut oleh syaitan maka mintalah ptolongan drpd Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui." (Surah al A'raf:200)


*nape mst 'mereka' terlalu jujur utk katakn "sy suka awk..sy jatuh hati pd pandangan pertama sy kat awk...sedangkan 'mereka' sudah berpunya....."

i c u whEn i c u~

5 ulasan:

  1. hmm...

    senangnye ckap "sy suke awk"...

    maybe diorg da praktis kot or... da terbiase...alaa...mcm pelakon drama yg kite slalu tgk ari2 kat tv tu...(^v^)

    anyway ---> just follow ur own advice k!

    (p/s: otak ku beku bile bos berdiri kat sblah, camne laa nak hilangkan gabra nh, ade advice?)

    BalasPadam
  2. Salam fatrina,
    Terima kasih kerana paparkan entry ini. sama-sama kembali refresh diri.

    Kesetiaan, kejujuran dan ikhlas dalam perhubungan itu sangat penting...

    BalasPadam
  3. cimon~
    ckp mmg la senang...hy lafaz tp hati msg2 rite?
    gabra?? erm...wat selamba jela...senyum kat boz tu...sure xgabra...hahaha
    cikgu rashid~
    salam...
    yup..betul tu...semua tu penting lam idup kita...

    BalasPadam
  4. itulah mereka
    yang tak pernah rasa puas..
    tak tahu nak bersyukur dan
    tak pandai berterima kasih dgn apa yang mereka dah miliki
    hati masih lagi cuba mencari yang lain
    mengatakan apa yg ada kini belum lagi menjadi yang terbaik...

    BalasPadam
  5. dayu~
    ermmm..betul tu...dan ngan harapan yg tgi smg tidak lagi dbelengu ngan mereka...

    BalasPadam

The bittersweet to remember..
Tq :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular